Farlige planoverganger - offentlig og privat ansvarsfraskrivelse?

!
5.9.2025
5 min lesing
 Farlige planoverganger - offentlig og privat ansvarsfraskrivelse?

Da jeg var ung og leste Hardy-guttene, hendte det ikke rent sjeldent at skurkene forsvant over planoverganger rett før toget kom, og de unge heltene ble sittende og vente til det lange toget hadde passert.

I sommer kjøpte jeg meg ny sykkel, og har følgelig fått en ny sykkeltrase til jobben. Den går langs Spikkestadbanen fra Røyken til Heggedal. Her, over en strekning på 3 kilometer, krysser den offentlige veien jernbanen 2 ganger. Av de ca. 350 planovergangene på offentlig vei i Norge, så er 1,5% av dem her på denne korte strekningen. Og jeg må krysse begge to for å komme på jobb.

I tillegg finnes det 10 ganger så mange planoverganger på private veier, over 3400 av dem. Når Jernbaneverket er ute i media og forteller om hvor mange planoverganger de har fjernet, så er det stort sett de offentlige veiene som legges om, over eller under. Hva skjer så med de private veiene?

Blog image

Planovergang på privat vei, uten fungerende sikring


I dag tidlig sto jeg ved Spikkestadbanen ved en slik privat vei med planovergang. En falleverdig port, og et lite gult skilt er eneste varsel om at man her beveger seg ut på et farlig område. Mens jeg sto der og tok bilde, så fløytet toget, og i løpet av et øyeblikk for det forbi i stor fart.

Det er overraskende at av landets 3400 private planoverganger, så er 3200 av dem lik denne, uten sikring eller med en enkel grind. At grinden holdt på å falle av henglsene gjorde ikke inntrykket bedre.

Jeg sammenlikner dette med kravene som stilles til byggherrer som skal sikre bygget og byggegropen sin omhyggelig. Her vanker det bøter for de som ikke sikrer etter forskriftene. Hvorfor er det ikke en slik praksis for private planoverganger? Eieren av veien burde være pålagt å sikre overgangen forsvarlig, slik at ingen uaktsomt kommer seg ut på toglinjen. Slike overganger er alle potensielle dødsfeller, og grunneiere med slike overganger, hva er deres ansvar?

Og der kom toget i full fart!


Heller ikke de offentlige overgangene ser ut til å være i orden på strekningen. Forskriften sier at Andreaskorset som markerer planovergangen skal plasseres helt inntil overgangen. Ved overgangen i Hallenskog var korset godt gjemt inne i et tre 20 meter unna. I den andre retningen svinger veien før man finner det røde og hvite korset.

Overgangen i Heggedal derimot var godt markert og godt synlig. Denne er derimot svært trafikkert med buss, tungtransport og biltrafikk, og burde basert på mengden trafikk vært vurdert som nødvendig for fjerning. Spesielt siden det er brukt mange midler på utbedring av den poplære togstasjonen her i Asker-bygda de siste årene.

Kommunen har nylig brukt midler på ny asfaltering av veien mellom Midtbygda og Hallenskog. Det legges opp til økt boligutvikling i nærheten, og en forbedret vei gjør at gjennomgangstrafikken på denne snarveien mellom Røyken og Asker vil øke. Her sykler også de fleste pendlere på to hjul, slik som meg. Det er betenkelig at en så uryddig overgang som i Hallenskog ikke kommer på kartet over prioriterte planoverganger, og kommunen burde i det minste sørge for korrekt varsling og sikring av overgangen.

På landsbasis er det 42 offentlige planoverganger som mangler sikring, noe vi finner svært betenkelig. Jernbaneverket skjuler seg antagelig bak statistikken som viser at antallet ulykker er svært lavt i forhold til antall overganger. Faktum er at det skjer dødsulykker hvert år med planoverganger, og det burde derfor finnes et minstekrav for planoverganger på offentlig vei.

Blog image

Planovergangen ved Spikkestadbanen i Heggedal. Dette er en svært trafikkert vei og overgangen burde vært fjernet i sammenheng med moderniseringen av stasjonen like til venstre utenfor bildet.


Bakgrunnsstoff og kilder:
Landets farligste planoverganger
http://www.nrk.no/trondelag/landets-farligste-planoverganger-1.7668550

Kollisjon med tog på planovergang
http://www.aftenposten.no/nyheter/Tog-kolliderte-med-personbil-i-Ostfold-7269058.html#.UgoJ2ZLRiSo

Trafikksikkerhetshåndboken kapittel 3.21: Sikring av planoverganger
http://tsh.toi.no/?22268