Var Øystein Sunde en profet?

!
21.1.2015
5 min lesing
 Var Øystein Sunde en profet?

En Øystein Sunde klassiker er låta "Danske med campingvogn" der han lar en dansk bil skape fullstendig trafikk-kaos mellom Seljestad og Låtefoss. Alle som har kjørt E134 har vel trallet på denne sangen på veien ned fra Røldalstunnellen i retning Odda. I min bil har utallige cover-versjoner av denne sangen satt seg i skinn-interiøret, senest for bare noen uker siden.

Nå kan det vise seg at denne sangen egentlig var science fiction litteratur på sitt beste.

Nettopp i dag ligger det an til at E134 presenteres som en ny hovedvei mellom Oslo og Vestlandsbyene. Reisetiden mellom Oslo og Bergen med bil vil reduseres til 3,5 time. Og nettopp i Selsjestad/Låtefoss området, vil veien kunne splittes slik at også Haugesund og Stavanger kan nyte godt av den nye traseen. En ny 4-felts motorvei gjennom Røldal, gjennom fjellet og ned til Odda vil riktignok fjerne den trange brua der dansken fikk trøbbel, men det kommer jo an på utviklingen av standardene på camingvogner, ikke sant? I fremtiden er kanskje standarden at en dansk campingvogn skal ha bowlingbane på tvers.

Nei, det som skaper spennende visjoner om fremtiden er innføringen av intelligente transportsystemer (ITS) på veiene. Det er et system av tekniske installasjoner på veier og i kjøretøyene som sammen prosesserer en mengde data og styrer trafikken slik at det blir mest mulig sikkert, minst mulig forurensing og minst mulig forsinkelser eller forstyrrelser.

Tenk deg at en lastebil med oksiderende gass nærmer seg en tunnel. Plutselig slår bremsene inn på bilen, og sjåføren får melding via et skilt over veien om å svinge inn på en beleilig veikro ved åpningen. Inne i tunnellen finnes det nemlig allerede en lastebil med sprengstoff, på vei i motsatt retning. Sjåføren på denne bilen er mer uthvilt, for begge sjåførene har logget inn i sjåførsetet via en irisleser. Uten denne påloggingen kommer ikke Head Up displayet til syne i frontruta.

Et annet scenario er at kun lastebiler med godkjente dekk og mønsterdybde (for det sitter jo en sensor i hvert eneste hjul) får lov til å velge fjellovergangen over Haukeli. Alle andre lastebiler blir sendt den lange veien rundt kysten. Dette får de beskjed om allerede idet de kjører ut av fergekaia i Larvik, og samme hvor mye de forsøker, så holder bilen seg på E18 idet den passerer Porsgrunn.

Når bilen endelig har passert Stavanger, så oppdager systemet at bilen ikke har hatt bremsesjekk på 6 måneder, og får ikke lov å svinge ned i den nye tunnellen under Boknafjorden, den som er verdens lengste undersjøiske tunnel og er så dyp at man er halveis til Kina nede på bunnen. Skulle de mot formodning klare å manipulere systemet og unngå instruksene fra onkel ITS, vil en saftig straffe-faktura signert Sigbjørn Johnsen havne i innboksen til speditørens administrerende direktør.

Og ser vi riktig langt inn i fremtiden, aner vi førerløse biler med innebyggede anti-kollisjon systemer som tøffer rundt i storbyene med oss mennesker som dovne passasjerer. Kanskje bilen merker at du har gått litt ned i vekt i det siste, og legger inn en ekstra stopp ved en indisk restaurant på veien. Hvem vet?


Og slik kan vi fortsette å leke med muligheter som åpner seg når teknologi og informasjon får fritt spillerom. Når alt dette kommer ut av kverna med lovverk, personvern og markedsregulering, så får vi håpe at systemene er effektive og at det forbedrer sikkerheten på veiene til vårt felles beste.

Det som er ganske sikkert, er at opprettelsen av småbyer langs hovedveiene, sånn som mellom Seljestad og Låtefoss, antagelig ikke vil opprettes uten at noen manipulerer ITS systemene. En datahacker fra Nord-.Korea kan jo ha mye moro av det, men sannsynlig er det ikke.